Ansatte kan selv registrere søknader om fri, plusstid og ulike typer fravær. Når en ansatt sender inn en registrering, må den behandles av en personalansvarlig (leder eller administrator).
Behandlingen kan gjøres på to måter:
Direkte fra førstesiden, som viser en oversikt over registreringer som venter på behandling.
Via menyvalget Tid → Behandle, hvor man finner en fullstendig oversikt med flere funksjoner for søk og filtrering.
Behandling av registreringer
En har tre valgmuligheter ved behandling av registreringer:
Godkjenn – registreringen blir behandlet og flyttes til fanen Ferdig behandlet.
Avslå – registreringen avslås og markeres som ferdig behandlet.
Vis detaljer – åpner mer informasjon før du tar stilling til registreringen.
Når en behandling er fullført, oppdateres oversikten automatisk, og registreringen forsvinner fra listen Til behandling.
Selve behandlingen kan gjøres enten direkte fra førstesiden ved å trykke på de tre prikkene ved siden av registreringen...
.. eller fra menyvalget Tid → Behandle der du får full oversikt over alle registreringer. Visningen er delt inn i to faner:
Til behandling – registreringer som venter på godkjenning eller avslag
Ferdig behandlet – oversikt over tidligere godkjente eller avviste registreringer
I toppen finner du verktøy for å:
Finne en person via søkefeltet
Filtrere etter ulike kriterier
Sortere på innsendingstid eller annen rekkefølge
Tømme filter for å vise alle registreringer igjen
Filter
Ved å trykke på Filter-knappen kan du snevre inn visningen for å lettere finne aktuelle registreringer.
Når filtervinduet åpnes, kan du velge blant følgende kategorier:
Status: Alle, Godkjent eller Avslått
Mine behandlinger: viser kun registreringer du selv har eller skal behandle (Ja/Nei)
Avdeling: velg én eller flere avdelinger (f.eks. “Blå avdeling”, “Grønn avdeling”)
Type: filtrer på type registrering
Stillingstittel: filtrer på ansatte med bestemte roller (f.eks. Assistent, Daglig leder, Kvalitetsansvarlig osv.)
Når du har valgt ønskede kriterier, trykker du på Lagre for å aktivere filteret. Bruk knappen Tøm filter for å nullstille og vise alle registreringer igjen.