Under Innstillinger - Regler for egenmelding kan du sette opp virksomhetens maksgrense for egenmeldt sykefravær. Som standard har vi satt at en ansatt kan benytte seg av egenmeldinger opptil tre dager om gangen, fire ganger i året i løpet av de siste tolv månedene. Det betyr at telling av egenmeldingsdager ikke følger kalenderåret, men de siste tolv månedene.
Tre egenmeldingsdager per fraværstilfelle og 4 tilfeller i året, er et minimum som medarbeideren din har krav på i følge folketrygdloven, men du som leder kan tillate flere egenmeldingsdager, så lenge det er innenfor arbeidsgiverperioden.
Hvis virksomheten praktiserer utvidet rett for egenmelding, som f.eks den gamle "IA-regelen" så velger en dette fanearket. Under denne kan arbeidstaker ta ut maksimalt 8 dager i en arbeidsgiverperiode og opptil 24 enkeltdager i løpet av de siste 12 måneder. Det er ikke begrensninger i antall ganger.
En kan også velge å legge inn egendefinert regelsett hvis dette passer din bedrift bedre.
Her må en velge om en ønsker å begrense antall dager eller antall tilfeller alt etter hva som er aktuelt. Husk at antall dager/tilfeller ikke kan være mindre enn lovkravet.